Scandinavië - Deel 1

Scandinavië | Deel 1

Zaterdag 2 juli 2016 | Amsterdam – Ostermade | Nat, natter, natst

Rond vier uur kijk ik op de wekker, nog bijna twee uur slapen voordat we opstaan en vertrekken. Helaas kan ik niet meer slapen, knetter zenuwachtig dat ik ben. Kwart voor zes gaat eindelijk de wekker en kunnen we beginnen met douchen, ontbijten en het opzadelen van de motoren. Met een lichte kater van de borrel bij de buren gisteravond vertrekken we stipt negen uur met een klein zonnetjes in de rug. We zijn echter nog niet op de ring van Amsterdam of de eerste regendruppels dwarrelen al naar beneden. Gelukkig wisten we toen nog niet dat we het van de 23 dagen maar 3 dagen echt droog gingen houden.

Vooraf, tijdens de vele ‘vergaderingen over de vakantie’ hebben we besloten dat het goed is om elk uur een kleine stop te doen om scherp te blijven. De ene keer voor een slokje water, de andere keer voor een sanitaire stop. In een bejaardenhuis dat dienst doet als restaurant nuttigen we onze lunch. Tijdens deze lunch hebben alle zwarte wolken uit de omgeving zich verzamelt boven dit bejaardenhuis. We hopen ze voor te zijn door snel weg te rijden. Niet veel later heeft het noodweer ons bereikt. We willen schuilen, maar helaas te laat. Ondanks dat we al behoorlijk nat zijn, besluiten we toch onze HEMA-regenpakken aan te trekken zodat we in ieder geval warm blijven.

Café Restaurant Ostermade

Gelukkig schijnt het zonnetje in Ostermade, waar we om zeven uur ’s avonds aankomen. Het meegenomen waslijntje (“Gaan we dat wel gebruiken?”) wordt gelijk opgehangen. Midden in het Duitse feestgedruis (EK finale Duitsland-Italië) genieten we van onze welverdiende schnitzel en biertjes. Na de eerste helft besluiten we te slapen, maar het bleef nog lang onrustig op de camping….

Zondag 3 juli 2016 | Ostermade – Kopenhagen | Hippies in de stad

Na een nacht vol juichende mensen (de wedstrijd eindigde in penalties “Yeah, Yeah, Yeeeeeaaaaah”) worden we om zeven uur wakker in ons ‘appartement’. Net voor tienen tanken we nog een laatste keer in Duitsland (lekker goedkoop). Op naar de pont die vertrekt van Puttgarden naar Rodbyhavn (109 euro voor 2 personen en 2 motoren).

Waiting for the ferry to Rodbyhavn.
Wachten voor de ferry naar Rodbyhavn.

Na een heerlijk ontbijtje met broodjes/jam/leverpastei/koffie komen we na drie kwartier varen aan. De zonnige rit die volgde naar het Sleep in Heaven Hostel te Kopenhagen was genieten. De kamer rook helaas niet heavenly, dus snel de stad in. Wat kan het weer wispelturig zijn in Kopenhagen. Hete zonnestralen worden afgewisseld met stortbuien hagel en onweer.

Hailstorm in Kopenhagen.
Hagel in Kopenhagen.
Kopenhagen.
#itsneverbadweather.
"This is just one of many roads that seem to lead nowhere"
“This is just one of many roads that seem to lead nowhere”
Kopenhagen is just like Amsterdam.
Kopenhagen lijkt veel op Amsterdam.

In het centrum brengen we eerst een bezoekje aan de Rundetaarn, een mooi uitzichtpunt over de stad! Daarna lopen we door naar Kristianshavn. Dit blijkt echter verder lopen dan gedacht. Die regenbuien om het kwartier helpen natuurlijk ook niet echt mee. Kristianshavn is een soort hippie gemeenschap in Kopenhagen waar de politie niet welkom is. Er wordt vooral veel gedeald, geblowd en gezopen. Stiekem is het er erg leuk mensen kijken. Het is een mix van verslaafden, oude hippies, toeristen die stoned zijn, ouders met kinderen die niet eens meer op hun bakfiets kunnen komen en vooral heel veel bijna-kruipende mensen. Kortom, een gezellige chaos. Wij kijken onze ogen uit!

Entrance Kristianshavn.
Entree Kristianshavn.
Kristianshavn.

Wanneer we ’s avonds terugkomen in het hostel, blijkt de sfeer er boven verwachting goed te zijn. Zittend aan lange houten stamtafels worden diverse tips over Kopenhagen en Scandinavië onderling uitgewisseld.

Maandag 4 juli 2016 | Kopenhagen – Gothenborg | Chaos op de brug

Het duurde een eeuwigheid om in slaap te vallen, maar uiteindelijk sliep ik als Doornroosje op een spijkerbed. Of op een bed van beton, met op de achtergrond het constante gedreun van een tussendeur. Welke Deense idioot heeft die deur erin gezet?! Van het hostelcafé heb ik niets meegekregen, maar die saloondeur komt regelrecht uit een slechte B-film. Hoe dan ook, ik word niet gebroken wakker, een wonder! Douchen in heaven is ook geen straf. Iedereen maakt vast netjes de douche schoon, bijna geen (schaam)haar te bekennen!

Het inpakken van de bagage en de paarden opzadelen gaat steeds sneller, slechts anderhalf uur later zitten we aan het ontbijt. Prima ontbijt, vooral dat Deense roggebrood met een krokante korst smaakt top! Met een volle buik op pad. Wakker worden met een strak blauwe lucht en vertrekken met regen, het kan allemaal in Denemarken.

De wind waait fors vandaag, het komt overal vandaan. Bij een tankstop zei een Duitse dame in een zijspan het ook al “Da ist sehr viel wind ja!”. Ontspannen op de motor zitten is het beste, al slinger ik af en toe bijna de vangrail in. Over de Oresondbrug, de brug tussen Denemarken en Zweden, wordt het pas echt spannend. Ik had me zo verheugd op die 8 km lange brug, maar had me helaas vooraf niet gerealiseerd dat hij zo hoog was. De combinatie hoogtevrees en harde wind resulteert in pure chaos in mijn hoofd. De brug, die zo leuk rijden zou zijn, is de ware nachtmerrie tijdens deze reis. Terwijl Erik geniet van het uitzicht, gaat het in mijn hoofd van links naar rechts; ‘Concentreer je op de weg. Vooral niet omlaag kijken. Wow! Zitten we zo hoog! Shit, wat is dit hoog! Aaargh, ik waai eraf! Concentreer je op de weg, want waar je heen kijkt rijd je ook heen! Aaargh, weer een windstoot, ojee, ik kijk per ongeluk naar de vangrail! Kijk vooruit, over de weg!’

In de middag stoppen we voor een lunch op de parkeerplaats van de plaatselijke supermarkt. In Kristianshavn is het leuker mensen kijken, maar het broodje kaas met jam smaakt uitstekend. Even plassen en weer gas erop. Een paar keer regen, jasje aan jasje uit, maar uiteindelijk komen we droog bij de camping aan. De receptioniste vraagt of we een campingpas hebben. ‘Nee? Dan graag ergens anders heen met die witte monsters!’ We krijgen een onbemande camping toegewezen (Lisebergs drop-in camping Delsjon), een paar kilometer verderop, 24 euro voor een overnachting en we kunnen de motoren naast de tent zetten.

Camping Gothenborg.

De camping heeft zelfs een keuken. Het kookstel is nog niet uit de koffer geweest. Pasta met mini-broccoli, worst, paprika en champignons staat er vanavond op het menu. Tijdens het eten koken krijgen we van een Zweeds/Deens stel een glas rode wijn aangeboden. En na het eten nog een biertje! Wat is het leven mooi!

Dinsdag 5 juli 2016 | Gothenborg – Oslo | De Bijlmer van Oslo

Na een extra rondje over de camping hebben we olie gepeild, was top! Om half 10 vertrekken we richting het Vitlycke Museum dat op de helft ligt van onze rit vandaag. Bij dit museum zijn rotstekeningen te zien die gemaakt zijn tussen 2000 en 200 jaar voor Christus. Dit openluchtmuseum laat daarnaast zien hoe mensen in die tijd leefden en is bovendien gratis toegankelijk. In de tuin van de bronstijd-bewoners mogen we met pijl en boog schieten. Beide in 1x het ronde bord geraakt! Dit is best cool om te doen!

Vitlycke Museum.
Anthill at Vitlycke Museum.
Enorme mierenhoop bij Vitlycke Museum.

We gaan weer op pad na de lunch. Onderweg nog een keer zeiknat geregend, geschuild bij een flat en later nog een keer bij een station vlakbij Oslo. Tijdens deze buien regent het in 1x heel hard. Vaak is het na 15 à 30 min over en schijnt de zon weer.

In Oslo denken we regelrecht naar het hotel te rijden. Maar helaas blijkt al snel dat we een kamer geboekt hebben in het gelijknamige hostel ernaast. De motoren gaan in de garages voor 60 euro per dag, enorm duur, maar wel veilig. Na een douche gaan we Gronland in; op het eerste gezicht, de Bijlmer van Oslo, maar een gemoedelijke sfeer. De avond zijn we begonnen in Café con Bar en Frau Hagen. Vervolgen hebben we enorm genoten van de vis met de uitgesproken gevarieerde smaken bij Olympe. Een echte aanrader!!

Woensdag 6 juli 2016 | Oslo | Op de fiets door het Vigeland park

Erik ontdekt een teek op zijn been en haalt de tekentang uit de motorkoffers in de parkeergarage. Hij komt terug met slecht-goed-nieuws. Het goede nieuws is: de motoren staan er nog. Het slechte nieuws is: Bertha heeft een bekeuring van 90 euro. Wat blijkt: je kunt met één creditcard niet twee voertuigen inchecken, want als je de tweede incheckt, check je de eerste weer uit. Kortom, een belachelijk systeem, maar probeer dat maar eens uit te leggen aan de Gemeente Oslo. Na diverse belletjes hebben we schriftelijk bezwaar gemaakt, wat werd afgewezen. Uiteindelijk nooit meer wat gehoord!

Ondanks dit bureaucratische gesteggel besluiten we toch om de stad een bezoekje te gunnen. Via de prachtige Domkerk lopen we naar het kantoor van Viking Biking om daar fietsen te huren. Net op tijd, zo bleek later, want wij kregen de laatste twee fietsen mee. De toeristen na ons hadden helaas pech. De verkoper had twee mooie routes uitgestippeld.

Oslo cycling routes.
Oslo fietsroutes.

De eerste route start langs het water in Gronland en gaat naar het noorden. Na een koffie bij de Foodhallen van Oslo vervolgen we onze weg langs het water om bij twee watervallen uit te komen. We fietsen verder via een chique wijk en het koninklijk paleis, inclusief een fanfareoptocht, naar het Vigeland Park, waar we onze verse broodjes en Snickers hebben opgepeuzeld, terwijl boven ons een jonge god stond te waken. Het Vigeland park is een beeldenpark en veel hiervan zijn naakt en symboliseren de kringloop van het menselijk leven; van baby tot bejaarde. Enorm indrukwekkend!

Who lost its keys in Oslo?
Wie is zijn sleutels verloren in Oslo?
Royal Palace Oslo.
Koninklijk paleis Oslo.
Vigeland Park fountain.
Vigeland Park fontein.
Vigeland Park.
View Vigeland Park.
Uitzicht Vigeland Park.
Vigeland Tower.

De tweede route begint bij het park en gaat stroomafwaarts (steil!) richting het water en de nieuwe haven. Erg dure restaurants, maar mooie omgeving met water en bergen met besneeuwde toppen op de achtergrond. Na een Italiaans ijsje met brownies & karamel, zijn we via het parlementsgebouw weer naar de verhuurder gefietst, waar we de fietsen voor 6 uur moesten inleveren.

Cycling through Oslo.
Fietsen door Oslo.
Happy ice cream!
Oslo city.

Na het fietsavontuur beginnen we onze zoektocht naar een drankenzaak om een pak wijn in te slaan voor op de camping de komende dagen: dit bleek een Vinmonopolet te zijn; de letters staan als een hotelbord buiten en van buiten kun je niet zien dat er drank wordt verkocht en lijkt de winkel bovendien potdicht. Wel groot, maar duur assortiment (3 liter rode wijn = 35 euro)!

Voor het eten nog een drankje op het terras in de zon gedaan. Bakken! Toen Bertha in een Ierse pub ging plassen bleek deze een prachtige binnentuin te hebben en dit heeft ons doen besluiten om hier te dineren. Na het eten in een rechte lijn naar het hotel, tanden poetsen en naar bed, we waren allebei helemaal kapot!

Donderdag 7 juli 2016 | Oslo – Beseggen | Into the wild

Om half 9 vertrekken we door Oslo via Fagerness naar Beseggen. Een prachtige 1-baans weg met bergen, bossen en meren. Het doet me denken aan de puzzels die mijn beppe (oma) vroeger maakte. Op 1000m hoogte zijn de toppen nog besneeuwd. We rijden met de motoren bijna letterlijk door de sneeuw!

The route RV51 to Beseggen.
De RV51 route naar Beseggen.
Time for lunch!
Tijd voor lunch!

Nadat we nog wat boodschappen gedaan hadden, komen we rond 3 uur aan bij Camping Beseggen. Tentje opgezet, kleding gewassen, thee gezet en een korte wandeltocht gemaakt in de omgeving. De rivier naast de camping stroomt echt heel hard en vlakbij de camping kun je met een brug over deze rivier: deze deed ons beide denken aan de rivier die Chris McCandless moest overstekken in Into The Wild.

Installing a cooking place at our camping at Beseggen.
Het kookstel installeren op de camping in Beseggen.
The wild river next to the camping at Beseggen.
De wilde rivier naast onze camping in Beseggen.
Beseggen, the road to the trail.
Beseggen, de weg naar de trail.
Beseggen.

Het is koud op de camping dus het pak wijn moet worden aangebroken. Maar eerst nog een windscherm opzetten tussen de motoren. Na het wijntje is het tijd om te koken, gelukkig is er een keukentje waar we binnen kunnen koken. Maar helaas, de paprika, prei en spruitjes uit de koelkast van het hotel vergeten…. Dan maar improviseren met een stamppot met ui/aardappelen/chorizo. Was echt heerlijk!

Happy to cook in the kitchen at Beseggen.
Blij dat we ook binnen konden koken.

Vrijdag 8 juli 2016 | Beseggen | Adembenemende Beseggen trail

Gisteravond zijn we om 9 uur naar bed gegaan, want deze ochtend gaat de wekker al om kwart over 5! Om 6 uur lopen we in alle rust naar de boot, zo’n 3 km. Hier eten we onze geprepareerde bammetjes met koffie en thee. We staan bijna vooraan in de rij voor de boot, terwijl een steenkoude wind langs onze benen raast. We voelden ons wel een beetje underdressed met onze korte broeken en sportschoenen, terwijl andere wandelaars allemaal een lange broek en bergschoenen dragen. Om kwart voor 8 vertrekt de boot vanaf Gjendesheim naar Memurubu. Gelukkig stonden we vooraan in de rij, want de laatste mensen in de rij konden niet meer mee. Om half 9 komen we aan bij het startpunt van de trail, en omdat het zo enorm koud is gaan we meteen van start. Direct steil bergop! Al snel geen spijt van het underdressed zijn. Diverse ritsbroeken worden afgeritst, dikke mutsen en truien gaan uit. Met de zon op volle kracht de berg op. Het begin van de klim is vrij eenvoudig, maar al snel is de tocht wat lastiger. Korte broek geen probleem, maar All Stars en New Balance schoenen zijn niet gemaakt voor een bergetappe naar ruim 1800m boven zeeniveau. Hoe dan ook, karakter hebben we allebei, dus we zetten door. Het elk uur stoppen op de motor passen we hier ook toe. Even een slokje water, sultana of boterham om daarna weer vol energie verder te gaan. De uitzichten zijn onbeschrijfelijk. Prachtig. Het uitzicht op de meren is zo mooi, je kan wel 30m diep kijken (zoals te lezen is in de folder)! Het water smaakt ook heerlijk, koud en zonder gekke bijsmaak van chloor of iets dergelijks.

Beseggen and the boat.
Beseggen en de boat.
20160707 Beseggen trail.
Beseggen trail.
Beseggen trail route sign.
Beseggen trail route aanwijzer.

De route gaat van hoog naar laag over eenvoudige stukken maar is soms ook behoorlijk steil. De hoogtevrees van Bertha steekt zo nu en dan de kop op. Na zo’n 4,5 uur klimmen de top bereikt op 1745 meter boven zeeniveau. Hier is het uitzicht wel een stuk minder, alsof al het mooie onderweg al is opgemaakt.

Beseggen trail, 1744 meter above sea level.
Beseggen trail, 1744 meter boven zeeniveau.
Beseggen trail.

Op naar beneden. Tussen de sneeuw, losse kiezels en water uiteindelijk het startpunt bereikt in 6,5 uur. Een toptijd, een gemiddelde toerist doet er 8 uur over! Dat moeten we vieren met een glas bier. Na de eerste twee slokken begint het een beetje te regenen. Erik in de stress, want de WakaWaka ligt nog buiten op de camping! Bier achterover geslagen en snel teruggelopen naar de 5-sterren camping. Uiteindelijk vielen er maar een paar druppels en is er niets aan de hand.

Na een 4 minuten douche volgt wijn, nootjes en noedels. Heel gezond dus! En nu slapen! Xx

Love to share:

4 Comments

1. Gruwelijke foto’s ! waarmee zijn die gemaakt? GoPro 3?

1. Bertha Rinsma

Nee, Bart. Meeste foto’s en de film zijn gemaakt met de GoPro 4.

2. Erik Bijsterbosch

Geweldige site hebben jullie gebouwd. Schitterende foto’s en pakkende verhalen over de mooie reizen die jullie gemaakt hebben. Ik kwam via via (o.a. avonturier van Hooff ) bij jullie terecht. Ik ga zelf al sinds 1987 elk jaar met motor op vakantie (alleen Europa) en denk dan ook wel een beetje te voelen wat jullie drijft. Komende zomer ga ik met 2 kameraden via Zweden naar Noorwegen (tot Trondheim). Noorwegen hebben we in 1994 en 2004 ook al eens gedaan, dus het wordt er weer tijd voor. En jullie nu dus op wereldreis, wat een fantastisch avontuur zal dat worden. Ik hoop dan ook daarover nog veel van jullie op deze site te zien. Good luck, en gegroet, Erik Bijsterbosch.

1. Bertha Rinsma

Beste Erik,

Dank voor je enthousiaste berichtje. Voor jou ook een goed vooruitzicht; Zweden en Noorwegen zijn heel mooi! Hopelijk doe je nog wat inspiratie op uit onze reisverhalen/route. Maar 1 belangrijke tip: neem een regenpak mee!! Groet, Erik en Bertha