Sleutelen voor beginners – Deel 2: Klussen met een motoravonturist

Sleutelen voor beginners – Deel 2: Klussen met een motoravonturist

Wanneer je naar de andere kant van de wereld wilt op een motor is het handig om een klein beetje technische kennis te hebben van die motor. In deze sleutelblog reeks nemen wij jullie mee in onze lessen en bevindingen op het gebied van sleutelen in de aanloop naar onze reis van Amsterdam naar Australië. Heb je deel 1 nog niet gelezen? Klik hier om naar deel 1 te gaan.  

Die kennis is bij ons momenteel nog zeer beperkt aanwezig. Olie peilen, bandenspanning controleren of een kofferrek monteren waren onze eerste kleine stapjes in de technische wereld van de Honda Transalp. Maar dat is zeker niet genoeg.

Om de motor beter te leren kennen zijn er tal van mogelijkheden. Het instructieboekje van Honda doorlezen is een eerste stap, het serviceboek van Haynes is voor mij al hogere wiskunde. Maar je motor leer je waarschijnlijk het beste kennen door er aan te sleutelen. Meekijken in de vak garage terwijl je motor een (grote) beurt krijgt is niet altijd gewenst en zelf mag je niets doen. Ook is het uurloon van een monteur in een gemiddelde motorgarage bijna een dagbudget van onze toekomstige reis! Alles wat je zelf kunt doen is dus pure winst! Maar wie kan ons helpen met sleutelen?

Bij Peter, één van de drijvende krachten achter www.motoravonturist.nl mochten we als aspirant wereldreizigers langskomen om een dagje te sleutelen.

Peter: “Ik haal de Transalp 650 nog geblinddoekt uit elkaar”.

Peter rijdt al jarenlang op een Honda Transalp en heeft zelf ook een prachtige reis naar Australië gemaakt. Samen sleutelen en ideeën uitwisselen over motortechniek en reizen, een betere garage bestaat er toch niet?

Oliefilter vervangen, remmen reviseren, luchtfilter vervangen en de kleppen stellen. Dat stond allemaal op het programma. In de schuur in Lekkerkerk was alle ruimte om gezamenlijk de motor uit elkaar te halen. Omdat het verwijderen van de valbeugels en één van de remklauwen qua tijd behoorlijk tegen zat moest de planning iets aangepast worden. Geen kleppen stellen vandaag.

Het vervangen van de oliefilter en het verversen van de olie was een vrije simpel klusje. Al snel was de oude filter los en kon de nieuwe gemonteerd worden. Vieze handen uiteraard, maar de motor van Bertha is voorzien van nieuwe motorolie!

Het reviseren van de remklauwen had meer voeten in de aarde. Omdat de pad pin plug (een soort beschermingsplug) met geen mogelijkheid los te kwam waren we bang dat de voorrem niet gereviseerd kon worden. Met een slagschroevendraaier kwam de plug ook niet los, waarna het uitboren van de plug het laatste redmiddel was. Uiteindelijk kwam de plug los en kon de remklauw verwijderd worden. Alles moest schoongemaakt worden, de zuigers gepolijst, rubberen ringen vervangen. Hierna de remklauwen weer monteren en de leidingen vullen. Prachtig werkje.

Na het reviseren van de remklauwen konden we met het luchtfilter aan de slag. Bij de Transalp zit de luchtfilter onder de brandstoftank. Eerst de brandstof- en vacuümslang loskoppelen waarna de brandstoftank voorzichtig verwijderd kon worden. Het vervangen van het luchtfilter is een fluitje van een cent. De oude luchtfilter is vervangen voor een K&N luchtfilter welke gereinigd kan worden en dus de hele reis mee zal gaan.

Na het installeren van het luchtfilter konden we de Honda weer in elkaar zetten.De valbeugels zijn ook teruggezet, ook al krijgt de motor van Bertha zeer binnenkort nieuwe valbeugels (Heavy Duties) welke we uiteraard ook zelf gaan monteren.

Na een lange dag in de ietwat koude schuur van Peter hebben we stijve spieren maar zijn we zeer voldaan. Wat voor ons allebei zeer spannend was bleek uiteindelijk heel erg mee te vallen. Als je een beetje weet wat je doet komt alles goed. En dankzij de uitstekende begeleiding van Peter en de geweldige lunch van zijn ouders zijn we een stuk wijzer en handiger geworden! Op naar de volgende sleuteldag!

Klik hier om verder te gaan naar deel 3.

Love to share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top