Scandinavië - Deel 3

Scandinavië | Deel 3

Zaterdag 16 juli 2016 | Flam –  Bergen | De tunneltocht

De ochtend begint met een kater en regen. Maar na een stevig ontbijt, naast twee smakkende slurpende Chinezen uit Hongkong, voelen we ons sterk genoeg om op de motor te stappen. Hoe dan ook, het is een zware rit naar Bergen. Niet zozeer vanwege de moeilijkheidsgraad van de weg en de heftige regenval, maar vanwege het feit dat we allebei nog niet helemaal topfit zijn. De snelste weg naar Bergen dan maar besluiten we. Het komt goed uit dat de E16 veel tunnels heeft, de lengte aan tunnels is bijna net zo lang als de lengte zonder tunnels en zo komen we, om 1 uur, toch nog een beetje droog aan in Bergen. In tegenstelling tot Oslo hebben we hier gewoon de motoren op straat neergezet. In Bergen regent het 265 dagen per jaar, het is dan ook niet toevallig dat het tijdens ons gehele verblijf regent.

Na een bezoekje aan de Johanneskirken besluiten we naar de bioscoop te gaan: The Survivalist. Een thriller over enkele overlevers van de uitstervende wereldpopulatie als gevolg van een voedseltekort. ’s Avonds eten we in de kelder van de Engelse pub Naboem: rendiervlees en een gegrilde biefstuk onder het genot van Noors kraanwater.

Zondag 17 juli 2016 | Bergen | Ultieme vissoep

Vroeg op, maar wanneer we bij de supermarkt aankomen, komen we er achter dat bijna alle winkels hier op zondag gesloten zijn. Dat hadden we niet verwacht! Dan maar een ontbijtje bij de plaatselijk ‘fastfoodbar’. Na het ontbijt zijn we van attractie naar attractie gerend in een poging tussen de druppels door te rennen; Bryggen, Maria kirken, omhoog met de cabelflobanen, via de vismarkt naar de vishallen en bij deze laatste locatie een heerlijke vissoep gehad! Lekkerste ooit genoten! In de middag is het tijd voor de musea. In hallen 2 t/m 4 zijn werken te zien van onder andere Edvard Munch (van ‘De Schreeuw’). Einde van de middag hebben we een middagdutje in het hotel gedaan. Wat moet je anders met dit weer?

Zomer sale zonder zomer in Bergen.
Vismarkt Bergen.
Het regent de hele dag in Bergen.
Bryggen.
Floibanen.
Uitzicht Bergen.
Vishallen in Bergen.
Bergen.

Na het uitstippelen van de route voor morgen gaan we de stad in om te eten. Op zoek naar Kafé Spesial, want dat moet volgens verschillende forums een goede tent zijn. Onderweg spelen we eerst een paar potjes shithead (=Erik) en slurpen we een biertje. Daarna zoeken we opnieuw naar Kafé Spesial om er uiteindelijk achter te komen dat hij gesloten is. Zo zie je nog eens wat van Bergen! We komen weer bij de foodhallen uit waar we beginnen met Norway Fish & Chips. Niet zo’n succes. De mosselen erna zijn van een ander niveau! Goddelijk! Gekookt in kookroom met rode en normale uien. De lekkerste tot nu toe! Hierna besluiten we dat het onmogelijk beter kan en gaan we terug naar het hotel. Maar niet voordat we afgesproken hebben om morgen hier voor de deur oliepeil te checken en een lunch te scoren!!

We spelen het kaartspel Shithead.
De best klaargemaakte mosselen ooit genoten.

Maandag 18 juli 2016 | Bergen – Skare | Verse frambozen

Met in ons achterhoofd het oliepeil momentje gaan we in een rap tempo door ons ontbijt- en inpakritueel heen. Het blijft Bergen, dus rijden we met regenpak aan door de stromende regen naar de foodhallen. Erik checkt de olie en koelvloeistof, Bertha doet boodschappen bij de Rema 1000 (soort Aldi) en haalt daarna een broodje zalm en broodje makreel. Ondanks het ontbijt van nog geen 20 minuten geleden krijgen we gelijk alweer honger. Hoe dan ook, we weerstaan de verleiding.

Het eerste gedeelte van de dag gaat over ietwat saaie binnenwegen, 50 km per uur met veel stoplichten. Na het pontje Tørvikbygd – Jondal worden de wegen smaller, het weer wordt mooier en de uitzichten onvoorstelbaar fraai. Het lijkt alsof we over de rivier tussen de bergen stroomafwaarts rijden. Een onverwacht mooie route. Veel tunnels ook onderweg en bijna allemaal verlicht.

Waterval langs route 13.

In de namiddag checken we in bij een camping waar later de zon gaat schijnen. Erik plukt frambozen voor het toetje. De eigenaar vind dit geen probleem, want er zijn veel te veel frambozen voor zijn gezin alleen.

Bertha heeft voor vanavond Oosterse worstjes met sugarsnaps en rijst op het menu staan. De camping heeft geen gastenkeuken, maar gelukkig heeft de eigenaar nog een 1-pits elektrisch stelletje te leen. In de vliegvrije partytent bereiden we ons diner.

Na het hoofdgerecht genieten we van de verse frambozen. Ze zijn zo lekker dat we besluiten om een tweede sessie ‘frambozen zoeken’ te starten en nu met zijn tweeën een rondje camping te doen. En dit keer nog meer geplukt: lekker morgenochtend voor het ontbijt!

Frambozen op de camping.
Camping Skare.
Tijdens het zoeken naar nieuwe frambozen hebben we mooi uitzicht.
Rode kwaliteitswijn uit pak.
Nieuwe reisverhalen schrijven.

Dinsdag 19 juli 2016 | Skare – Preikestolen – Stornes | Preikestolen aantikken en door

We blijven nog even wat langer in bed liggen, straks is het vast droog. En inderdaad, na de 15 minuten die we uiteindelijk in de douche doorbrengen is het droog buiten. Daarna begint het weer te regenen en heeft het uiteindelijk tot 5 uur in de middag doorgeregend. Maar dan zijn we inmiddels al bijna bij zee!

Na het worsten bakken (English breakfast) in de partytent, vouwen we onze eigen tent op in de stromende regen. De tent is nog niet eerder zo nat geweest. Voor het eerst kan Erik merken dat het weer invloed heeft op zijn stemming. Mopperend en steunend sleept hij zich de dag door. Bertha trekt zich er niet veel van aan, al is gezellig anders.

Rond 1 uur komen we aan bij Preikestolen. Gratis parkeren voor de motoren, maar wel 2 uur wandelen naar boven. Geen probleem, met het humeur van Erik komen we er ook wel. Vlak voor de top komt Erik eindelijk bij zijn positieven en kan weer lachen. Gaat het toch nog gezellig worden vandaag.

Boven op de rots (Preikestolen) is het als vanouds, dit had een prachtig uitzicht moeten zijn bij mooi weer. Maar met de regen en de mist die er nu hangt is het een troosteloze bedoeling. Iedereen maakt foto’s, maar we zijn heel benieuwd naar het resultaat. Zelf schieten we er ook een paar, maar bij het terugkijken ervan is duidelijk dat er niet veel te zien is.

Preikestolen.
De route naar Preikestolen. Erik kan gelukkig weer lachen!
Preikestolen is 604 meter hoog.

Tijdens de wandeling naar beneden besluiten we om met de motoren door te rijden tot het mooi weer is. Mooi, of in ieder geval beter. Rond 6 uur komen we bij een wegrestaurant aan. Aan de buitenkant ziet het er een beetje shabby uit, maar de eigenaresse bakt een puike maaltijd. We hebben een leuk gesprek onder het genot van een goede bak koffie. Bertha bestelt een soort van platte schnitzel, Erik neemt de truckerburger. “Al jarenlang de meest populaire burger!”, aldus de eigenaresse. En met recht. Simpel, maar met liefde klaargemaakt. Ook Bertha eet heerlijk en is voornemens zo’n platte schnitzel vaker te bestellen. We betalen, inclusief een welverdiende fooi 300 kroon, wat voor 4 bakken koffie, 2 appelsap en 2 maaltijden echt een goede deal is. Tevreden en met de zon als extra geluksfactor rijden we deze avond naar de kust. De camping waar we uiteindelijk terecht komen ligt ingeklemd tussen twee rotsen aan zee. Heel stil, maar wel mega irritante kleine vliegjes. De wijn smaakt in ieder geval uitstekend en zo was het toch nog een mooie dag.

Uitzicht op zee vanaf de camping.
Uitzicht op zee vanaf de camping vlakbij Stornes.
Camping tussen twee rotsen.
Stornes camping tussen twee rotsen.

Woensdag 20 juli 2016 | Stornes – Farsund | Verbrand

Om 7 uur worden we wakker van de wekker en als we naar de douche lopen schijnt de zon nog steeds. Vandaag wordt het een stralend warme dag. Na het ontbijt starten we de motoren en rijden we naar de eerstvolgende grote stad: Flekkefjord. Onder het genot van pasgezette thee en gratis wifi checken we of we de veerpont Kristiansand – Hirthals naar voren kunnen halen. Ondanks de felle zon vandaag zijn de voorspellingen slecht en zouden we het liefst wat eerder naar Denemarken gaan om daar nog wat zon uren mee te pakken. Helaas, het omboeken van het ticket kost bijna meer dan dat het ticket heeft gekost, dus we besluiten het niet te doen. We rijden terug naar de kust in oostelijke richting bij Farsund en zetten het tentje om 2 uur in de middag op bij Lomsesanden Familiecamping, zo’n 20 meter vanaf de zee. Hoe mooi het ook klinkt, de zee is helaas ijskoud! Na wat pootjebaden, besluiten we maar niet te zwemmen. De rest van de camping ligt immers ook niet in het water en dat is niet voor niets. Deze middag hebben we verder lekker gelezen en zijn we stiekem verbrand in de zon.

Donderdag 21 juli 2016 | Farsund – Kristiansand | Vertier op het plein

We staan vroeg op, zodat we zo snel mogelijk met gierende banden van de camping af kunnen rijden. De camping is wat ons betreft veel te vol en ondanks dat het zonnetje schijnt besluiten we een klein stukje verder te rijden naar Kristiansand. Onderweg ontbijten we in alle rust langs de kant van de weg. Rond 12 uur komen we aan op de Roligheden Camping. Tegelijkertijd komen nog twee andere motorrijders uit Nederland aangereden, die motoren hebben al een hele wereldreis gehad. Hun motoren zien er nog al ‘allroad’ uit, dikke noppenbanden eronder. “Hebben jullie al veel offroad gereden?”, vragen we ze. “Nee hoor”, roepen de mannen van middelbare leeftijd. “Die banden gebruiken we alleen om van de campings af te komen.”

Na de lunch besluiten we het stadje in te gaan, zo’n drie kwartier lopen (met omweg, sorry Erik!). We bezoeken de uitgestorven kerk en komen daarna uit op de drukke winkelstraat, waar waarschijnlijk iedere inwoner en toerist vertier zoekt. Snel weg hier! Bij toeval komen we langs een klein haventje met lekkere vis. Onder het genot van een alcoholvrije Erdinger en vissoep, zijn we toeschouwer van een organisatorisch geheel. ’s Avonds zou er een muziekfestival plaatsvinden met The Police coverband en het is ronduit vermakelijk om te zien hoe een paar jongeren een iets te grote feesttent op een relatief te klein pleintje moeten opbouwen. Na het 1e biertje staat de tent nog niet en begint het te regenen. Wij zitten droog en dit doet ons besluiten nog een biertje te nemen. We willen immers maar al te graag zien hoe dit alles gaat passen op het plein. Ondertussen begint de band te soundchecken en dit klinkt best goed!

Eind van de middag lopen we in een noodvaart naar ons ‘appartement’ (Bertha moest heeeel nodig plassen) en hebben we onder het genot van vers gekochte wijn, wraps gegeten.

Kathedraal in Kristiansand.
Vismarkt bij haven in Kristiansand.

Vrijdag 22 juli 2016 | Kristiansand – Hirthals – Hobro | Rijden tot de zon onder gaat

Yes, uitgeslapen! We halen lekker op ons gemakje broodjes en koken wat eieren. Na het middaguur rijden we rustig richting de ferry. Er wordt verwacht dat je minimaal een uur van te voren aanwezig bent. Onze boot vertrekt om half 5 (€ 73,80 p.p. incl. motor), maar wanneer we om half 3 aankomen bij de boot, blijken er al flinke rijen te staan.

De twee motoren in de rij voor de ferry naar Hirthals.

Vanaf kwart voor 4 mogen de motoren op de boot en zetten we ze vast met de spanbanden die er al aanwezig zijn. Zo, daar kan niets meer mee gebeuren. Op de boot doen we spelletjes en lezen we wat. Zelf hadden we broodjes gesmeerd en wat drinken meegenomen.

Om kwart voor 8 ’s avonds komen we aan in Hirthals. Helemaal fit dat we zijn, besluiten we nog minimaal een uur te rijden voordat we een camping gaan zoeken. Het is tenslotte nog steeds licht en het zonnetje schijnt volop. Na dit uur besluiten we de snelweg te verlaten op zoek naar een camping en komen uit bij de prachtige Bramslev Bakker camping, gelegen aan een groot meer waar ze aan het waterskiën zijn.

Zaterdag 23 juli 2016 | Hobro – Bremen | Op zoek naar avontuur…

Deze ochtend staan we vroeg op, zodat we om half 10 kunnen vertrekken richting Bremen. De eerste twee en de laatste twee dagen van onze vakantie staan in het teken van kilometers maken over de snelweg. Het liefst proberen we dit natuurlijk zoveel mogelijk te vermijden, maar wanneer we niet voor deze vier snelwegdagen hadden gekozen, zouden we nog twee maanden aan onze vakantie moeten plakken om deze snelweguren in te ruilen voor mooie routes binnendoor.

Na een geslaagde rit komen we halverwege de middag aan in Bremen. Al snel worden ons twee biertjes aangeboden door een vaste campinggast, die benieuwd is naar de avonturen die wij hebben beleefd. Aan het einde van het gesprek blijkt dat hij op meer uit is dan dat, maar hier zijn we verder niet op in gegaan…..

Op een half uurtje lopen van de camping zit een Grieks restaurant. Hier genieten we van heerlijke vleesgerechten welke worden afgewisseld met atjes Ouzo. Op de terugweg zien we nog verschillende hertjes lopen in de wei. Enorm leuk!

Zondag 24 juli 2016 | Bremen – Amsterdam | Home sweet home

Wederom een prachtige snelwegdag gehad. Het weer in Nederland was de afgelopen weken beter dan in Noorwegen. In plaats van regen, had Nederland te kampen met een hittegolf. Ondanks dat deze laatste twee snelwegdagen relatief saai zijn, hebben we dus wel enorm van het weer kunnen genieten!

Rond 2 uur komen we heelhuids aan in Amsterdam. Blij dat we weer thuis zijn. Na een motorpoetsbeurt kijken we samen terug op een fantastisch avontuurlijke vakantie!