Motoren

Honda Transalp XL 650 V

Aanpassingen:

Heavy Duties Koffers

12V-aansluiting

Kofferhendels

SW-Motech voetsteunen

Valbeugels

Keienvanger

Banden

 

 

 

Een jaar nadat we een Honda Transalp XL 650 V hadden aangeschaft, besluiten we een tweede erbij te kopen. Ook deze motor is een oud politiemotor. Het heeft in onze ogen vele voordelen om op twee dezelfde motoren te rijden, zowel op gebied van kennis als op het gebied van het meenemen van reserveonderdelen tijdens één van onze reizen.

Specificaties Honda Transalp XL 650 V

 

 Cilinderinhoud  647 cm3
 Lengte 2.257 mm
Breedte 922 mm
Hoogte 1.318
Leeg gewicht 192 kg
Maximum laadvermogen 180 kg
Brandstoftank 19,6 l
Reservebrandstoftank 3,8 l
Motorolie na het aftappen en oliefilter vervangen 2,3 l
Koelvloeistof 2,0 l
Voorband 90/90-21
Achterband 130/80-17

Aanpassing: Heavy Duties Koffers

Kerstdagen 2015: De grote motor-klusdagen voor onze bestelling uit Roemenië – Heavy Duties koffers.

De drie dozen uit Roemenië stonden al een tijdje klaar naast de eettafel in onze woonboot, waar nog maar weinig ruimte over was. Bij het uitpakken van één van de dozen was ik al verrast door de hoge kwaliteit en afwerking. Volgens mij hebben we geen verkeerde keuze gemaakt door deze koffers uit een ‘ver’ land te bestellen. Het blijft toch altijd spannend: “Komen ze wel aan?”, “Is de bestelling wel compleet?”. De verhalen van andere motorrijders waren louter positief en hebben ons uiteindelijk tot aankopen doen overgaan. Bij de recensies stond echter één minpuntje: de vreemde bezorglocatie. Samen met een vriendin heeft Bertha de dozen afgelopen maand opgehaald bij een schimmig caravanterrein in Amsterdam, waar men ongetwijfeld ook drugs, wapens en vrouwen kon ophalen.

Hoe dan ook, bij het openen van de dozen blijkt de bestelling compleet. Alex (contactpersoon Heavy Duties koffers) had er zelfs een paar Roemeense repen chocolade bijgedaan. Heel lief, maar deze liefde gaat bij ons niet door de maag (ranzig!).

Tot diep in de kerstnacht liederen zingen in de Warme Deken (vriendencafé op vakantiepark Eigen Wijze in Bant) is niet echt een ideale voorbereiding voor een sleuteldag. “Kun je aan een kater overlijden?” Gelukkig is het met Bertha beter gesteld en vol goede moed beginnen we aan de grote sleuteldagen!

Zonder gebruiksaanwijzing en met alleen een paar foto’s van internet zouden we het klusje klaren. De richtingaanwijzers moeten verplaatst worden om het kofferrek te kunnen monteren. Dit is al een klus op zichzelf. Hier kun je alleen goed bij door de topkofferdrager en onderplaat te verwijderen, waarna het achterlicht wordt verwijderd. Daarna kunnen de richtingaanwijzers eraf en worden de stroomkabels doorgeknipt. Als ik ergens geen gevoel bij heb, is het wel bij elektriciteit. Tegen dit onderdeel zag ik dan ook het meeste op. Hoe je kabelschoenen moet aanbrengen met een Amp tang had ik van tevoren opgezocht, want dit is immers de eerste keer voor ons. Achteraf gezien valt gelukkig alles mee. Doorknippen, knipperlichten verplaatsen, draden verlengen, deze verbinden met de kabelschoenen en testen maar. Alles doet het nog!

Het verder installeren van de kofferrekken is ook geen hogere wiskunde. De rekken passen precies op de reeds aanwezige gaten. Kwestie van goed in positie hangen, topkofferdrager terug en daarna vastbouten. Hierna kunnen de koffers dan eindelijk op de motor gezet worden. Wat een mooi resultaat!

Het aanbrengen van de 12Volt aansluitingen moeten we 2e kerstdag doen, de kater is nu echt op zijn hoogtepunt. Nog meer nadenken kan ik niet aan! Na deze eerste klusdag kunnen we aanschuiven voor een welverdiend vlees-gourmet diner! Heerlijk!

2e kerstdag ben ik alweer een stuk frisser en vol goede moed kunnen we verder sleutelen en de 12Volt aansluitingen aanbrengen. De bestaande gaten in het dashboard, waar wellicht een politie zwaailicht aansluiting had gezeten, worden iets groter gemaakt. Vervolgens doen we de stekker in het dashboard en brengen we de kabels netjes naar de accu. Gelijk hebben we wat geleerd over een accu. Ontkoppelen van een accu? Eerst de min verwijderen en hierna de plus. Accu koppelen? Eerst de plus erop en dan de min! Anders schieten de vonken je om de oren!!  De 12Volt aansluitingen werken, klusdagen geslaagd! Heel leuk en trots om samen aan de motor te sleutelen. Meer dagen gaan zeker volgen.

Aanpassing: Kofferhendels

Juni 2016 – Voor een dubbeltje op de eerste rang

Na enige proefritten op onze motoren met de nieuwe koffers komen we erachter dat kofferhendels toch wel essentieel zijn. Ten eerste om de koffers te verplaatsen en ten tweede om extra bagage op de koffers te kunnen vastzetten. Na wat zoeken op internet blijken deze hendels nog niet zo goedkoop, 25 tot 50 euro per stuk en we hebben er 4 nodig! Belachelijk veel geld vinden we. Gelukkig hebben we een handige (schoon)moeder en een creatief brein. Voor welgeteld 15 euro hebben we een aantal meter ladderband en wat klipjes gekocht op de Albert Cuyp Markt in Amsterdam. En na anderhalf uur knutselen zitten de 4 hendels-op-maat op de kofferdeksels! Perfect!

Aanpassing: SW-Motech voetsteunen

December 2016 – Van gewone voetsteunen naar rally voetsteunen.

Op een koude maar droge zondagmiddag aan de slag voor de montage van Rally voetsteunen van SW-Motech. Volgens de gebruiksaanwijzing zijn de voetsteunen geschikt voor alle types Honda Africa Twins en de Honda Transalp 600. Laten we nu een Transalp XL650V hebben staan… volgens de verkoopsite zijn de voetsteunen echter wel geschikt voor de XL650V. Het zou dus moeten passen….

We beginnen aan de krukaszijde (als je op de motor zit aan de rechterkant), omdat de bestaande voetsteun hier vermoedelijk moeilijk te verwijderen is. Eerst moet (een deel van) de beschermingsplaat van de uitlaat afgeschroefd worden, fluitje van een cent. Hierna verwijderen we de bestaande voetsteun eigenlijk relatief makkelijk.

De gebruiksaanwijzing van de Motech voetsteunen is basic maar wel zeer duidelijk. Even samen goed lezen, de juiste schroeven bij elkaar en erop die nieuwe voetsteun. Een Ikea kast is bijna ingewikkelder. Vrij snel zit de voetsteun erop en kan de beschermingsplaat ook weer bevestigd worden.
De kettingzijde (als je op de motor zit aan de linkerkant) gaat nog sneller, binnen 90 minuten zijn twee nieuwe voetsteunen gemonteerd op de motor van chef werkplaats Bertha.

Even een korte testrit door onze buurt. De stand van de voetsteunen ten opzichte van schakel- en rempedaal is iets veranderd. Er moet meer gereden worden om te beoordelen of de voetsteunen op een andere positie afgesteld moeten worden. Maar na een week rijden blijkt al dat de laagste stand het fijnst rijdt.

Aanpassing: Valbeugels en keienvanger

De beugels van Heavy Duties zijn iets ruimer van opzet dan de originele valbeugels. Omdat er bij de Heavy Duties meer ruimte tussen de kappen en de beugels zitten, zullen ze nooit de motor kunnen raken bij een val en dit is natuurlijk de belangrijkste reden om valbeugels te nemen!

Omdat een metalen keienvanger meer klappen op kan vangen dan een kunststof carterbeschermer, hebben we ervoor gekozen de originele te vervangen. Erik heeft een keienvanger van SW-Motech en Bertha heeft een custom-made keienvanger gemaakt door Pim Witkop (via Transalp Forum).

Klik hier voor de blog over deze aanpassingen.

Aanpassing: Banden

Na lang wikken en wegen, hebben we besloten om toch wel nieuwe banden op de bike te zetten. We hebben gekozen voor de 50% asfalt en 50% off-road band: De HeidenauK60 Scout.

Klik hier voor de blog over deze aanpassingen.

Love to share:
Top